Analisis Efektivitas Pemanfaatan Aplikasi Layanan Kesehatan Mobile Jaminan Kesehatan Nasional Di Indonesia
Abstract
The mandatory launch of JKN Mobile in Indonesia was carried out on a digital basis in order to achieve health’s services in the era of technology modernization which is assumed to be able to effectively attract the public as users as well as JKN BPJS & KIS membership at the Indonesia, it is important to conduct research to measure the effectiveness of contribution financing and the number of JKN membership mobile’s, the purpose of this study is to analyze the effectiveness of users of the benefits of the JKN Mobile’s application in Indonesia, the research method uses qualitative with a literature review approach, namely the reporting profile’s of the Ministry of Health in 2021 with analysis of the contents of related journals and book’s, secondary data using systematic interpretation and five social media twitter account’s , the was results of the study show that the JKN Mobile digital-based public health service application satisfies health service users so that it has increased the use of JKN Mobile in the very good category. And it is proven that the effectiveness of users utilizing mobile JKN health services in Indonesia has met the effectiveness of the very good category in early 2021.
References
Bpjs. (2022, Januari 29). Rencana Pembangunan Jangka Menengah Nasional (Rpjmn). Webinar Nasional Hukum Kesehatan Ke-5 Dengan Tema Evaluasi 7 Tahun Program Jkn: Konsep, Strategi Dan Tantangan.
Bps. (T.Thn.). Dipetik February 20, 2019, Dari Jumlah Penduduk Miskin Menurut Provinsi 2007-2018: Https://Www.Bps.Go.Id/Linktabledinamis/View/Id/1119
Bps. (2023, April 4). Jumlah Penduduk Usia 15 Tahun Ke Atas Menurut Golongan Umur 2021-2022.
Emi, M. (2004). Etika Keperawatan Aplikasi Pada Praktik. Jakarta: Kedokteran Egc.
Febrianti, I. (2022). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2022 Tentang Penggunaan Jasa Pelayanan Kesehatan Dan Dukungan Biaya Operasional Pelayanan Kesehatan Dalam Pemanfaatan Dana Kapitasi Jaminan Kesehatan Nasional Pada Fasilitas Kesehatan Tingkat . Dalam M. K. Indonesia. Jakarta: Jdih Kemkes Go Id.
Firdiansyah, A. (2023). Mobile Jkn, Aplikasi Wajib Download Untuk Mudahkan Keperluan Bpjs Kesehatan. Jakarta: Glints.
Firmansyah, A. (2021). Kehadiran Program Jkn-Kis Dinilai Memiliki Banyak Manfaat. Jakarta: Antara.
Handayani, M. T. (2021). Ragam Fitur Dan Cara Menggunakan Aplikasi Mobile Jkn Bpjs. Jakarta: Ekrut Media.
Harahap, A. R. (2016). Efektivitas Pemanfaatan Mobile Pusat Layanan Internet Kecamatan Di Kabupaten Langkat, Sumatera Utara. Jurnal.
Harahap, A. R. (2016). The Effectivness Of Sub District Internet Mobile Service In Langkat District North Sumatera. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Pembangunan Vol. 17 No. 1 Juni.
Humas. (2022, Januari 29). Kemudahan Layanan Dan Kualitas Jadi Kunci Jaminan Kesehatan Yang Berkeadilan.
Ichsani, F., & Hartono, S. (2020). Analysis Of Satisfaction Of National Health Insurance Jkn Participants Through Quality Of Mobile Services And Confidence Mediated By Decision To Choose Jkn Mobile Service On Bpjs Kesehatan Of Pekanbaru.
Isabela, M. A. (2022, April 27). Jumlah Penduduk Indonesia 2022. Hal. Kompas.
Isfandyarie, A. (2006). Tanggung Jawab Hukum Dan Sanksi Bagi Dokter Buku I. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Jkn. (2021). Profil Kesehatan Indonesia 2021. Jakarta: Kemenkes.
Khusna, A., Ridwandono, D., & Pratama, A. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Dan Penggunan Berkelanjutan Aplikasi Jkn Mobile Di Kabupaten Sidoarjo.
Komala, R., & Firdaus, A. (2020). Analisis Kualitas Layanan Jkn Mobile Terhadap Kepuasan Peserta Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Kesehatan.
Kusnandar, V. B. (2022). Jumlah Peserta Jaminan Kesehatan Nasional/Jkn (30 Jun 2022). Jakarta: Databoks.
Management Advisory Committee. (2004). Connecting Government: Whole Of Government Responses To Australia's Priority Challenges. Canberra: Commonwealth Of Australia.
Mukti, A. G. (2023). 90 Persen Penduduk Indonesia Sudah Dapat Akses Layanan Kesehatan Program Jkn-Kis. Jakarta: Liputan 6.
Nurmalasari, M., Temesvari, N. A., & Maula, S. N. (2020). Analisis Sentimen Terhadap Opini Masyarakat Dalam Penggunaan Mobile-Jkn Untuk Pelayanan Bpjs.
Pertiwi, M., & Nurcahyanto, H. (2016). Efektivitas Program Bpjs Kesehatan Di Kota Semarang (Studi Kasus Pada Pasien Pengguna Jasa Bpjs Kesehatan Di Puskesmas Srondol). Media Neliti Fisid Undip.
Prasasti, G. D. (2021). Keluhan Terbanyak Yang Diterima Bpjs Kesehatan: Antrean Lama Dan Merasa Dianaktirikan. Jakarta: Liputan 6.
Purwadarminto. (2015). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Putra, B. K., Dewi, R. M., Fadilah, Y. H., & Roziqin, A. (2020). Reformasi Birokrasi Dalam Pelayanan Publik Melalui Jkn Mobile Di Kota Malang.
Rosalina, I. (2012). Efektivitas Program Nasional Pemberdayaan Masyarakat Mandiri Perkotaan Pada Kelompok Pinjaman Bergulir Di Desa Mantren Kec Karangrejo Kabupaten Madetaan”. Jurnal Efektivitas Pemberdayaan Masyarakat, Vol. 01 No 01 (Februari).
Sahfitri, V. (2012). Pengukuran Efektifitas Sistem Informasi. Jurnal Imiah Matrik Vol.14 No.3, Desember Universitas Bina Darma, Palembang, 205.
Sari, L. M., Hartini, S., & Andria, F. (2019). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Jkn Mobile Sebagai Strategi Meminimalisir Tingkat Antrian Di Kantor Cabang Bpjs Kesehatan Kabupaten Bogor.
Schulze. (2014). Decentralization. Dalam Hill (Penyunt.), Regional (Hal. 186-207). Singapore: Isas.
Siregar, A. (2004). Perpustakaan : Energi Pembangunan Bangsa. Medan: Usu Press .
Tempo.Co. (2018, June 30). Dana Otonomi Khusus Dan Keistimewaan Untuk Perkuat Desentralisasi. Dipetik February 25, 2019, Dari Tempo.Co: Https://Nasional.Tempo.Co/Read/1102254/Dana-Otonomi-Khusus-Dan-Keistimewaan-Untuk-Perkuat-Desentralisasi
Thea, A. (2022). Sanksi Tidak Mendapatkan Pelayanan Publik Tertentu Sejak Berlakunya Uu Bpjs. Jakarta.
Tunggal, H. S. (2015). Memahami Sistem Jaminan Sosial (Sjsn) Dan Badan Penyelenggaraan Jaminan Sosial (Bpjs) Di Indonesia. Jakarta: Harvarindo Media.
Wahidah. (2022). Katanya Era Digital, Tapi Pengguna Mobile Jkn Di 7 Kabupaten Kota Ini Sangat Minim. Palu: Referensia.
Wulandari, A., & Ikhsan. (2019). Inovasi Bpjs Kesehatan Dalam Pemeberian Layanan Kepada Masyarakat : Aplikasi Jkn Mobile.
Copyright (c) 2023 Hilda Yuliastuti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.